dinsdag 13 september 2011

Blij zijn met Braghin en het team

De lat ligt dit seizoen hoog bij Pro Vercelli, zo valt op te maken uit het commentaar van trainer Braghin na het 0-0 gelijkspel tegen Foggia. De trainer was simpelweg niet tevreden met het spel dat zijn team op de mat had gelegd. "We hebben het niet goed gedaan, ik zag geen glimp van de ploeg die zich tegen Como met flair en vitaliteit presenteerde. Foggia was gewoon beter en veel bewegelijker," aldus Braghin. Voorzitter Secondo stelde zich wat genuanceerder op. Secondo had zich juist voorafgaand aan de wedstrijd enige zorgen gemaakt vanwege de afwezigheid van bepalende spelers en organisatorische beslommeringen. Hij had dan ook genoeg positieve dingen gezien, al was de trainer niet tevreden. Zo kon hij prima leven met het resultaat en prees de jeugd.

Als Nederlander en Pro Vercelli-fan mag ik eigenlijk heel erg blij zijn met Braghin. Hij laat zijn ploeg consequent in een 4-3-3 opstelling spelen, hecht aan attractief, dwingend voetbal, laat de backs mee opkomen, geeft ruimte aan creativiteit en eist passie en inzet. Kortom, veel elementen die overeenkomen met de Hollandse School. Helaas raak ik als fan af en toe verblind door mijn liefde voor calcio, en stel ik resultaat boven ethiek. Gelukkig schudt Braghin de romanticus in mij dan weer wakker. En dat is waar het mij bij de liefde voor Pro Vercelli om gaat; in ware essentie een romantische en nostalgische voetbalbeleving. (En heel stiekem dromen van een terugkeer in de Serie A..)

Uiteindelijk draait het niet om de trainer, de voorzitter of een Nederlandse voetbalromanticus. Het draait om de spelers, zou Cruijff zeggen. Vandaar dat we ten slotte de meeste waarde hechten aan de uitspraak van rechtsback Cancellotti in aanloop naar de deze week opnieuw te spelen wedstrijd tegen Como: "Wij zijn er klaar voor. We willen tegen Como een goed resultaat neerzetten met voor Pro Vercelli herkenbaar voetbal."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten