donderdag 30 augustus 2012

Il Tir Vercellese

La Sesia en tuttoprovercelli.com volgden de totstandkoming van de transfer van de 34-jarige aanvaller Simone Tiribocchi de afgelopen weken op de voet. La Gazetta dello Sport berichtte er ook over. Zijn komst hing al eventjes boven de markt, maar leek afgelopen week bijkans vervlogen toen Udinese opeens interesse in hem toonde als stand-in voor Di Natale. Het gonsde van de geruchten en in de pers circuleerden onmiddellijk namen van alternatieve opties die algemeen directeur Romairone aan het verkennen zou zijn. Maar nadat Udinese deze week werd uitgeschakeld in de voorronde van de Champions League kwam de transfer van Tiribocchi naar Pro Vercelli alsnog in een stroomversnelling. La Stampa schreef vandaag:

Het is eindelijk officieel: Simone Tiribocchi is speler van Pro Vercelli. De algemeen directeuren van Pro Vercelli en Atalanta, Romairone en Marino, ondertekenden de contracten in Zingonia en Il Tir is nu een Witte Leeuw. Hij tekende een tweejarig contract en zal het shirt met rugnummer 15 dragen. Vandaag om 16 uur volgt de presentatie in de vip-zaal van het Piola Stadion. En om 17 uur volgt zijn eerste training op het trainingscentrum Bozino. Voor de fans van De Witten komt een droom uit. 

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Zijn komst maakte inderdaad het nodige los in Vercelli getuige de taferelen voor de hoofdingang en in de vip-zaal van het Silvio Piola Stadion, waar een schare fans Il Tir met applaus verwelkomde en luidkeels toezong. Pro Vercelli is op voorhand een cultheld in de roemruchte historie en de harten van de fans rijker. Bij afwezigheid van voorzitter Secondo werd Tiribocchi op de inderhaast belegde persconferentie welkom geheten door bestuurslid Fabrizio Rizzi en vicevoorzitter José Saggia. Rizzi: “Wilskracht heeft hem hier gebracht, hij kent de waarden van deze club. Hij is een grote speler en een geweldig mens.” Tiribocchi droeg een t-shirt met een print van Mike Tyson op de borst en hoorde het met een brede glimlach aan. Saggia: “Hij is een jongen van wie we veel verwachten.” Uit handen van Rizzi kreeg Tiribocchi vervolgens zijn wedstrijdshirt overhandigd. De eerste woorden van Tiribocchi in dat nieuwe shirt: “De club wilde me enorm graag hebben. Het is voor mij belangrijk dat deze club het goed wil doen en zich nadrukkelijk wil verbeteren. Sommige kranten suggereerden aan het begin van de transferperiode dat ik zou vertrekken naar Amerika, maar ik wilde vooral naar Pro Vercelli. Het spijt me dat ik de eerste wedstrijd niet mee kon doen en ook de tweede wedstrijd zal ik nog moeten missen. Ons doel is lijfsbehoud. Ik ben ook door Udinese benaderd, maar mijn eerste keus was Pro Vercelli.” 

Wie de Italiaanse voetbalmedia de afgelopen weken volgde, proefde het verlangen van iedereen in Vercelli om Tiribocchi in de armen te sluiten. Trainer Braghin voorop, die afgelopen week zei zijn komst te verwachten. De wens is de vader van de gedachte. In ieder geval heeft Braghin met Tiribocchi zijn vurig gewenste ervaren spits binnen. In zijn profcarrière die in 1995 begon, speelde Tiribocchi 450 wedstrijden waarin hij 141 goals maakte. De meeste van die doelpunten scoorde hij de afgelopen tien jaar in de Serie A en B, in dienst van Siena, Torino, Chievo Verona, Lecce en Atalanta. 

Op wikipedia.it staat een aantal opmerkelijke wetenswaardigheden over de nieuwe spits vermeld. Zo is hij gepassioneerd supporter van Roma; getrouwd met voormalig Miss Italia Gloria Zanin (met wie hij het liefst een spelletje kaart of playstation schijnt te spelen); na iedere goal doet hij alsof hij aan de claxon van een truck trekt; zijn lievelingseten zou Zucchini-pasta met gehaktballetjes en saus zijn; en hij zit onder de tattoos zoals één van twee in elkaar verstrengelde zwanen, één met zijn trouwdatum, één met de tekst “Gloria per sempre”, de namen van zijn ouders in het Chinees en verschillende tribals.

De beeldschone en vier maanden zwangere Gloria Zanin kwam overigens ook nog aan het woord op tuttoprovercelli.com. Met een glimlach vertelde ze dat het toch echt waar was dat ze haar man een paar weken geleden richting Vicenza probeerde te bewegen: “Maar, ik ben niet bij machte om op dit gebied besluiten te beïnvloeden. Hoogstens kan ik iets zeggen in het geval van een transfer naar de andere kant van de wereld. Een journalist belde me en vroeg of ik blij zou zijn als Tiribocchi naar Vicenza zou gaan en als Vicentina kon ik niet anders dan ‘ja’ zeggen. Maar in werkelijkheid had ik niet de illusie dat ik mijn echtgenoot heel veel kon beïnvloeden, er zijn zoveel andere dingen die van invloed zijn. Vanaf het begin was ik heel blij om naar Vercelli te gaan, dus was ik heel blij om te zien hoe overtuigd hij was van zijn keuze. Ik zag zijn enthousiasme na een periode waarin hij slecht speelde, wat moeilijk is te verdragen voor iemand die speelt met passie.” 

Kortom, met Tiribocchi beschikt Pro Vercelli weer over een gepassioneerde cultheld die het in zich heeft om uit te groeien tot een publiekslieveling zoals Walter Mirabelli en Simone Malatesta, en dan naar verwachting van een iets hogere orde. En vooral dat laatste maakt zijn komst zo bijzonder. Met Tiribocchi trekt Pro Vercelli niet alleen een brok ervaring aan, maar ook een speler die in de Serie B op voorhand tot de buitencategorie behoort en die het in zich heeft om de hele ploeg bij de hand te nemen en een extra zwengel voorwaarts te geven. 

Enigszins in de schaduw van Tiribocchi staat de komst van de jonge Braziliaanse middenvelder Gabriel Appelt Pires van Juventus die deze week ook werd afgerond. Hij wordt een jaar gehuurd van De Oude Dame. Wellicht enigszins onterecht in de schaduw, want volgens kenners is hij de natuurlijke opvolger van Andrea Pirlo. In Brazilië geniet hij al bekendheid omdat hij twee jaar geleden op zeventienjarige leeftijd in dienst van zijn voormalige club Resenda in zijn eentje Ronaldinho uitschakelde in een wedstrijd tegen Flamengo. Wederom een veelbelovend talent dat wellicht even snel over het veld wervelt als Elio De Silvestro, die zich de afgelopen dagen aan het bewijzen is. Zoals in het oefenpartijtje dat Pro Vercelli gisteren nog even tussendoor speelde tegen Le Grange. De Witte Leeuwen wonnen met 0-12. Het was een feestje voor de aanvallers. Iemmello (4), Zigoni (3), Carraro (2), Di Piazza en De Silvestro vonden het net, evenals middenvelder Scavone. Il Tir zal scherp moeten zijn, want het jonge talent achter hem popelt om te spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten