zondag 7 juli 2013

Drie keer groeien en bloeien

Afgelopen week was hèt voetbalnieuws in Turijn uiteraard de komst van Carlos Tevez naar Juventus. Eindelijk mocht De Oude Dame de vurig gewenste topversterking voor de aanval verwelkomen. In de kantlijn meldde Juventus afgelopen week ook ander transfernieuws via de officiële website: ‘Juventus rondt drie deals met Pro Vercelli af.’ Het was het slotstuk van een week waarin Pro Vercelli drie grote Italiaanse talenten naar het Silvio Piola Stadion wist te lokken.

Het bericht op de website van Juventus luidde als volgt: ‘Nazzareno Belfasti en Giuseppe Ruggiero stappen over naar de Serie C-club op basis van gedeeld eigendom. Elio De Silvestro keert naar Turijn terug na het seizoen 2012/13 te hebben doorgebracht bij de Leoni.’ Daarmee kwam er een eind aan het gespeculeer over de positie van De Silvestro (blijft hij wel of blijft hij niet) en sloeg de nieuwe sportief directeur van Pro Vercelli, Massimo Varini, een belangrijke slag op de transfermarkt.

Ruggiero (Sant’Agata, 28 oktober 1993) komt nadrukkelijk uit de hoge hoed van Varini: “Ik volgde de jonge zwartwitte vorig jaar al en wilde hem graag halen. Nu is hij voor de helft van ons. Hij heeft een enorm groeipotentieel.” Ruggiero is een centrale middenvelder die ook op rechts uit de voeten kan. Voor de rest is hij groen als gras met vorig seizoen vijftien optredens in de Primavera van Juve achter zijn naam (één goal).

Belfasti (Scandiano, 15 juli 1993) droeg afgelopen seizoen op huurbasis de shirts van Modena (B) en Gubbio (PD) en zette zijn eerste stappen als prof in dienst van die laatste club (elf wedstrijden, één goal). Daarvoor was hij een groot talent in de jeugd van Juventus. Voor maar liefst € 250.000,-- kwam hij in 2010 over uit de jeugd van Modena en met zevenmijlslaarzen doorliep hij de jeugdelftallen in Turijn. Hij speelde interlands voor Italië Onder-18 en Onder-19. Belfasti gaf het volgende commentaar op zijn transfer: “In Vercelli kom ik Di Piazza en Cancellotti weer tegen met wie ik de afgelopen maanden samenspeelde bij Gubbio, en Ruggiero mijn teamgenoot in de jeugd van Juventus. Ik was graag bereid het voorstel van Pro te accepteren, het is een prestigieuze club plus erg ambitieus met een betrouwbaar management. Ik ben linksbenig en geef de voorkeur aan een rol als back. In dienst van Gubbio scoorde ik mijn eerste goal als prof tegen Barletta. Ik kom zeer gemotiveerd naar Vercelli.”

De twee youngsters van Juve waren overigens niet de eerste nieuwelingen van Pro. Eerder kwam verdediger Mattia Bani (Borgo San Lorenzo, 10 december 1993) al over van Reggiana (de vorige club van Varini). Met een ronkende volzin werd hij op de clubwebsite aangekondigd: ‘Twintig in december, imposante fysiek (1,89 meter) en zeer gedreven om het te laten zien.’ Zelf zei Bani het volgende over zijn overstap: “Het was een beetje makkelijker onderhandelen omdat ik de sportief directeur Varini ken. In Reggio Emilia heb ik in termen van ervaring een zeer goede opleiding gehad, maar het kostte ook veel tijd en moeite. In het granaatrood speelde ik 23 wedstrijden (inclusief playout) en scoorde ik één goal. Bij voorkeur speel ik centraal in de defensie, hoewel ik ook vaak rechtsback heb gespeeld. Mijn favoriete team is Fiorentina en ik zie Sergio Ramos als inspiratiebron. Ik kan haast niet wachten tot dit nieuwe avontuur met De Withemden van Pro Vercelli begint: ik kom bij een historische club terecht, één van de beroemdste en meest ambitieuze in de Lega Pro. Ik ben jong en zal alles doen om mijzelf ten dienste van de trainer te stellen, omdat ik graag wil groeien en bloeien.”   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten