zondag 11 november 2012

Verwachtingsvol naar Pro Vercelli

De komende week staat voor mij vrijwel volledig in het teken van Pro Vercelli. Aanstaande woensdag stap ik samen met een goede vriend in het vliegtuig naar Turijn en vanaf daar zullen we met de trein doorreizen naar Vercelli. Van woensdag tot en met maandag zal hotel-restaurant Il Giardinetto onze thuisbasis vormen in de stad van rijst en risotto. Ik kijk nu al uit naar een overheerlijk bord Panissa vergezeld van fameuze Gattinara-wijn, en naar de andere Piedmontese klassiekers die chef-kok Daniele Siviero serveert in zijn sfeervolle huiskamerrestaurant met tuin. In die tuin zullen we waarschijnlijk niet eten. Op voorhand lijkt vast te staan dat we niet voor het weer de Noord-Italiaanse provincie in hoeven te trekken. Alle weersites gaven deze week aan dat het de komende weken zou gaan regenen en regenen. Op voorhand hoeft dat voor het voetbal in Vercelli geen slecht uitgangspunt te zijn, want wie herinnert zich niet de thuiswedstrijd tegen Taranto in de halve finale van de play-offs van vorig seizoen die door De Witte Leeuwen in de stromende regen werd gewonnen? Met dat in gedachten kroop ik afgelopen zaterdag verwachtingsvol achter mijn laptop om de wedstrijd tegen Modena te zien.

Zoals te doen gebruikelijk kwamen er weer weinig beelden van De Witten voorbij op mijn digitale tv-kanaal. De eerste helft een kort fragment van een afstandsschot en in de 28e minuut een vrije trap van Tiribocchi van net buiten de zestien die door de keeper van Modena ternauwernood werd gekeerd. Het regende in Vercelli en in de 32e minuut was het raak, voor Modena welteverstaan. Uit een doorgestuiterde vrije trap werkte Dejan Lazarevic de bal in de goal. Zijn blijdschap was er uiteraard niet minder om. Niet veel later kwam Pro Vercelli-keeper Valentini in beeld, mistastend op een vrije trap van grote afstand die gelukkig op eigen kracht naast ging. In de tweede helft was de eerste grote kans ook voor Modena. Al na twee minuten waren de camera’s van Diretta Gol op het Silvio Piola Stadion gericht. Later zag ik in de samenvatting op seriebwin.it dat Valentini die tweede helft aanval na aanval op zich af had zien komen en zelfs een knappe omhaal te verwerken had gekregen. Tegen het eind van de wedstrijd, in de 38e minuut van de tweede helft, snelde Lazarevic op eigen kracht door de Pro Vercelli-defensie heen en scoorde flitsend de 0-2 namens de gasten. In de blessuretijd deed invaller Pietro Iemmello nog iets terug voor de thuisploeg door de 1-2 binnen te tikken, maar dat deed niets af aan de uiteindelijke nederlaag. Pro Vercelli was er in de regen niet of nauwelijks aan te pas gekomen en raakte ook nog eens middenvelder Appelt Pires kwijt die met een ernstige blessure uitviel. Zo verloor Pro Vercelli voor de tweede keer op rij tegen een goede Serie B-ploeg en staat de motor op het middenveld de komende twee cruciale maanden aan de kant.

De wedstrijd tegen Taranto lijkt alweer lang geleden, want hoewel onze trainer zegt dat in december – laat staan november – nog niets wordt beslist in de Serie B heeft de wedstrijd van volgend weekend alles weg van een cruciaal finaleduel. Als Pro Vercelli verliest, verliest zij het zicht op een comfortabele plek in de middenmoot en zal voorlopig naar onderen gekeken moeten worden. Als er wordt gewonnen, dan blijft die veilige middenmoot nog enigszins binnen handbereik. Crotone won afgelopen weekend spectaculair met 3-2 van Empoli, de ploeg waartegen Pro Vercelli vorig weekend nog verloor. Vorig seizoen zag ik Crotone tegen Hellas Verona spelen in het Bentegodi Stadion. Toen bleek die relatief onbekende club uit Calabria een taaie tegenstander, die zich pas in de laatste minuut gewonnen gaf tegen de eenmalig winnaar van de scudetto die toen net als dit seizoen bovenin de Serie B speelde. Het zal niet makkelijk worden tegen Rood-blauw en wellicht reuze spannend.

De voorbereidingen voor de reis zijn getroffen. Om in de sfeer te komen heb ik deze week via e-bay.it het officiële wedstrijdshirt dat De Cobra Gianmarco Zigoni in de uitwedstrijd tegen Reggina droeg aangeschaft. Het shirt bleek nog ongewassen te zijn waardoor ook de zintuigen in aanloop naar het volgende Vercelli-avontuur meer dan voldoende worden geprikkeld. Via e-mail en facebook.com heb ik ondertussen enkele afspraken gemaakt met fans en spelers. Stilletjes hoop ik dat het mogelijk is om op donderdag of vrijdag ook een training te bezoeken, hoewel die mogelijkheid sinds de komst van Camolese wat minder groot is aangezien de nieuwe trainer aankondigde vooral achter gesloten deuren te willen trainen. Ook staat een bezoek aan het lokale kerkhof op het programma, op zoek naar de persoonlijke monumenten van vergeten spelers van wie de namen ooit in een ver verleden op ieders lippen lagen. Deze keer hoop ik er wel aan toe te komen om de Bertinetti-straat en Milano-straat te bezoeken ergens aan de randen van het provinciestadje. Drie keer zal scheepsrecht zijn, aangezien ik er twee keer eerder niet aan toekwam.

Ten slotte staat vast dat ik ook wat zal moeten lijden voor mijn favoriete voetbalclub. Afgelopen week ben ik na een onschuldig potje voetbal met mijn zoontje van twee aan mijn rechtervoet geblesseerd geraakt. In de voetbalkooi kon ik niet goed uit de voeten met een voorzet (van het ventje van drie turven hoog) die op mijn rechterpantoffel terecht kwam. De voet is in het gebied onder de grote teen opgezwollen en lopen kost enige moeite. In de traditie van de echte Italiaanse broodvoetballers zal ik mij niet door dat euvel laten afhouden van een nieuw avontuur in Vercelli. Een beetje pijn lijden voor je cluppie kan geen kwaad. Zie het als mijn persoonlijke offer voor de overwinning, want op één punt breng ik een minder gunstig omen met mij mee. Tot nu toe heeft Pro Vercelli namelijk nog niet in mijn aanwezigheid gewonnen. Mijn twee eerdere bezoeken eindigden in gelijke spelen. Drie keer zal scheepsrecht zijn, want wat zou ik graag de overwinning vieren in het Silvio Piola! Ondertussen voorspellen de laatste berichten voor aanstaande zaterdag half bewolkt weer met een zonnetje dat doorbreekt. Ik kan nauwelijks wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten