dinsdag 13 augustus 2013

Arrivederci Valentini & Di Piazza

Na wekenlange geruchten is de kogel door de kerk. Doelman Alex Valentini en spits Matteo Di Piazza verlaten Pro Vercelli definitief. Valentini verlaat Pro voor Spezia en Di Piazza vertrekt naar Benevento. Twee iconische Pro Vercelli-spelers van de laatste jaren nemen afscheid.

Persoonlijk herinner ik mij Alex Valentini van een etentje op een zondagavond in het restaurant Vecchia Brenta in Vercelli. De zaak was die avond vrijwel leeg. Mijn vriend Wim en ik waren er aanvankelijk zelfs alleen, maar tijdens de eerste gang (risotto met zwarte truffels) van ons authentieke Piemontese diner kwamen Alex en zijn vriendin Silvia de zaak binnen. Ze namen een tafeltje in de andere hoek van het etablissement en aten daar stilletjes hun maaltijd. Het was overduidelijk een privémoment voor het jonge stel, en dat weerhield mij ervan een gesprek met de gevierde doelman aan te knopen. “Pssst, kijk daar zit Alex Valentini”, zei ik nog wel tegen Wim. Pro Vercelli had die dag met 0-2 van Crotone verloren en de doelman was zoals te doen gebruikelijk dat seizoen één van de weinige Pro Vercelli-spelers geweest die een voldoende scoorde. Uit respect voor de doelman liet ik het stel met rust en genoot van het hoofdgerecht, een typische Piemontese steak tartaar die even zwaar op de maag lag als de nederlaag.

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Valentini is drie seizoenen lang een gezichtsbepalende speler van Pro Vercelli geweest. Hij zal in Vercelli herinnerd worden vanwege zijn vele miraculeuze reddingen en omdat hij Pro Vercelli tot tweemaal toe persoonlijk door een voorjaarsdip in de Lega Pro heen hielp. In de seizoenen 2010/2011 (Seconda Divisione) en 2011/2012 (Prima Divisione) was Valentini de sluitpost van de onneembare vesting die de Pro Vercelli-defensie op dat moment was. Die defensie verwierf bijnamen zoals De Bunker en Valentini was het slot op de betonnen deur. In het voorjaar van 2012 verwierf Valentini zelf ook een veelzeggende bijnaam: Spiderman. In de cruciale wedstrijden tegen Viareggio en Lumezzane (beide met 1-0 gewonnen) hield de doelman zijn ploeg met een serie wonderreddingen op de been. Daarna schroomde hij niet ambitie uit te spreken: “Wij willen de koppositie en niets anders.” Valentini inspireerde zijn ploeg en de rest is geschiedenis. Pro Vercelli promoveerde via de play-offs naar de Serie B en ook in die competitie stond Valentini zijn mannetje. Valentini was één van de uitblinkers in de eerste wedstrijd die Pro Vercelli na 64 jaar afwezigheid speelde in de Serie B: de openingswedstrijd tegen Ternana (1-0 winst). In een desastreus verlopen seizoen was Valentini uiteindelijk één van de weinige uitblinkers in de ploeg van De Leeuwen. De doelman werd door het lokale sportjournalistengilde gekozen tot Speler van het Jaar en verdiende uiteindelijk dus een transfer naar Spezia. Na 104 competitiewedstrijden onder de lat voor Pro Vercelli krijgt Valentini daarmee de nieuwe uitdaging die hem door iedereen wordt gegund.

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Het enige en dus winnende doelpunt in de historische Serie B-wedstrijd tegen Ternana kwam op naam van Matteo Di Piazza. De Siciliaanse spits met zijn vlammende furie verwierf alleen al met dat doelpunt zijn plekje in de moderne Pro Vercelli-historie. Di Piazza had – zoals altijd – een voortreffelijke voorbereiding achter de rug en leek klaar om de Serie B te veroveren. Maar zoals ook altijd stond blessureleed de definitieve doorbraak van de aanvaller in de weg. Eerder schreef ik op dit blog over twee treffende Di Piazza-momenten. Ten eerste zijn woorden na een gewonnen bekerwedstrijd tegen Pro Patria. Hij vertelde hoe in de nabije toekomst de doelpunten zouden vallen “als kogels uit machinegeweren”. Ten tweede zijn citaat: “Ik interesseer mij niet voor de criticasters die aanmerkingen op mijn spel (…) hebben. Ik ben onverstoorbaar (…)” Grote woorden waren Di Piazza niet vreemd. Ooit nam hij zich voor vijftien doelpunten in een seizoen voor Pro te scoren. Zover kwam het niet. In 38 competitiewedstrijden voor Pro Vercelli vond hij zeven keer het net. Afgelopen seizoen werd hij de tweede seizoenshelft verhuurd aan Gubbio. Bij de Pro Vercelli-aanhang kon de gespierde en getatoeëerde Zuid-Italiaan met zijn The Kurgan-look echter niet kapot. Wie de sociale media volgt, kan vaststellen dat De Siciliaan geliefd was bij de Pro Vercelli-aanhang omdat hij in de beste clubtraditie altijd alles in de strijd gooide en nooit opgaf. Daar houden de mensen in Vercelli van; een echte Pro Vercelli-speler. Laten we voor hem hopen dat hij bij Benevento zijn potentie eindelijk waar gaat maken.

Het vertrek van Valentini is hoe dan ook een aderlating. Reden voor het Pro Vercelli-bestuur om onmiddellijk een vervanger aan te trekken. Van Spezia wordt doelman Danilo Russo overgenomen. De 26-jarige doelman brengt 135 wedstrijden aan ervaring in de Serie B en Serie C met zich mee. “Met Spezia heb ik de Serie C1 al eens gewonnen, het zou fantastisch zijn als dat nog eens lukt. Ik heb Spezia verlaten omdat Leali werd aangetrokken, één van de meest veelbelovende keepers. Directeur Romairone stelde me deze ruil voor en ik heb daar meteen mee ingestemd: de club heeft een belangrijke historie en is ambitieus. Ik hoefde er niet lang over na te denken.” Laten we voorts niet vergeten dat Pro met Miranda en Vimercati ook nog over twee andere grote keeperstalenten in de selectie beschikt. Aan hen dus om uit te maken wie in de voetsporen van Valentini treedt. In plaats van Di Piazza trekt Pro Vercelli Ettore Marchi van Benevento aan. Deze 27-jarige aanvaller kan op alle posities voorin uit de voeten en heeft bijna 250 competitiewedstrijden in het betaalde voetbal gespeeld (49 doelpunten). “Ik ben enorm blij en trots het shirt van Pro Vercelli te mogen dragen. Ik ben een klassieke tweede spits, maar bij Benevento speelde ik in een 4-3-3-opstelling op rechts.” Met de komst van Russo en Marchi maakt voorzitter Secondo zijn belofte waar dat Pro bij vertrek van spelers meteen adequate vervangers zou aantrekken. Of Pro er met deze aanwinsten op vooruit gaat, zal binnenkort blijken. Forza Pro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten