zaterdag 26 oktober 2013

Welcome back, Gianni!

Gianni Fabiano, één van De Helden van Modena, is teruggekeerd in de selectie van Pro Vercelli. Sportief directeur Massimo Varini gaf eerder in de week al aan dat de club uitkeek naar de terugkeer van Fabiano: “Van onze kant is er de wil om de speler aan te trekken, omdat hij ons van dienst kan zijn. Hij kan volgens onze staf van waarde zijn en is voor ons een speler van het hoogste niveau.” Fabiano tekende deze week een contract tot het einde van het seizoen en was daar heel gelukkig mee. Ik ook.

Voor Gianni Fabiano heb ik een zwak. Eén keer heb ik hem vluchtig ontmoet, afgelopen voorjaar in de rust van De Rijstderby tegen Novara. Een wederzijdse kennis stelde me aan hem voor en we wisselden enkele woorden. We gingen samen met plezier op de foto. Hij kon mijn klassieke Pro Vercelli replicashirt waarderen en kwam op mij over als een sympathieke vent. Ondertussen zijn we vrienden op facebook en zo af en toe zie ik een vrolijke foto van hem met zijn dochter voorbij komen. Ze is van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn zoon, met wie ik even vrolijk omga. Met Gianni heb ik wat.

Bovenal kan ik de voetballer Fabiano waarderen. Hij wist zich de afgelopen drie seizoenen vrijwel altijd te onderscheiden. Als hij ten minste speelde, want Fabiano was met enige regelmaat geblesseerd. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit. De regelmaat van blessureleed waarmee hij te kampen had, laat zich waarschijnlijk het beste vergelijken met dat van Arjen Robben enige tijd geleden. Zo miste Fabiano onder meer het grootste deel van het vorig seizoen in de Serie B wegens ernstig blessureleed. Ik herinner me van dat seizoen vooral de thuiswedstrijd tegen Hellas Verona (0-0) waarin hij uitblonk. Daarna sloeg het noodlot weer toe. Maar Fabiano heeft zichzelf deze zomer in zijn eigen tijd terug geknokt en keert nu dus terug in het mythische witte shirt.

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Een fitte Fabiano is een aanwinst voor Pro in de Prima Divisione. Zijn hoogtepunt bij Pro beleefde hij tot op heden in de play-offs van de Prima Divisione in het seizoen 2011/2012. Na maanden afwezigheid nam hij als nummer tien de ploeg vanuit het niets bij de hand in de finale van de play-offs tegen Carpi. Met zijn briljante ingevingen, splijtende passes, zuivere vrije trappen, verwoestende afstandsschoten, geplaatste corners en een assist op de openingstreffer was hij een beslissende factor in de succesploeg van Maurizio Braghin. Sindsdien loopt Fabiano met een brede grijns rond in Vercelli. Een beetje zoals Robben nadat die afgelopen seizoen eindelijk de Champions League-finale gewonnen had. Genieten. Het kenmerk van de ware liefhebber. “Ik wilde alleen naar Pro”, waren de woorden van Fabiano deze week op de speciaal voor hem belegde perspresentatie.

Hij vervolgde: “Dit voelt heel emotioneel, eindelijk ben ik weer officieel beschikbaar voor de groep. Trainer Scazzola heeft gezegd dat ik zo hard heb gevochten om op dit punt te komen dat ik dit moet zien als een nieuwe start. In de zomer vroeg ik de voorzitter om nog een kans. Maar het was een moeilijke periode na het vertrek van Romairone naar Spezia en het bericht dat de voorzitter ermee op wilde houden. Als dertiger met een lastige blessure om van te herstellen, gaan er dan duizend dingen door je hoofd met betrekking tot je carrière. Je gaat er nog altijd vol voor, maar wordt toch als oud gezien. Ondanks dat wilde ik ten koste van alles in Vercelli blijven en wees ik andere aanbiedingen af. Nu gaat het goed en daarom kon ik tekenen. Ik wil mijn fans en de mensen uit Vercelli bedanken, die mij altijd hebben gesteund en mij gisteren feliciteerden met het nieuws. Dat was buitengewoon. En ondertussen weet ik met hen: degene die dit shirt draagt hoort te weten dat hij Italiaanse voetbalhistorie draagt. Dat klinkt misschien als een cliché, maar dat is het niet: het definieert de wereld van Pro Vercelli. Hoe ik mijzelf in het elftal van Scazzola zie? Ik weet dat hij niet vaak met een nummer tien achter de spitsen speelt. Maar ik heb vele jaren als tweede spits en aan de buitenkant van het middenveld gespeeld en dat is absoluut geen probleem.”

Gianni Fabiano, bijzondere speler met Pro in zijn hart. Altijd welkom in Vercelli. Welcome back!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten