maandag 9 september 2013

Overwinning voor Lorenzo & Pro vs. Pro

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Il Derby delle Pro, is een wedstrijd tussen twee van de oudste sportclubs van Italië; Witte Leeuwen vs. Kleine Tijgers. Pro Vercelli-historicus Alex Tacchini beweerde op zijn facebookpagina zelfs dat het de oudste voetbalclubs van Italië zijn, maar dat is niet helemaal waar. De voetbalafdeling van Pro Vercelli werd immers pas in 1902 opgericht, die van Pro Patria rond 1900; clubs zoals Genoa en Juventus waren toen al enkele jaren actief met georganiseerd voetbal. Pro Vercelli en Pro Patria hadden op dat moment echter wel als gymnastiekvereniging al jaren naam en faam gemaakt en dus mag Il Derby delle Pro wel degelijk met recht worden aangemerkt als een klassieker in de Italiaanse sportwereld. Die klassieker vond afgelopen weekend voor de eerste keer sinds het seizoen 2010/2011 in competitieverband plaats en Pro Vercelli trok op deze hete avond aan het langste eind. De wedstrijd begon met een minuut stilte en Pro Vercelli speelde met rouwbanden vanwege het overlijden van de zesjarige pupil Lorenzo Tirelli. Voorzitter Secondo: "We wilden de overwinning opdragen aan het jongetje dat gisteren is overleden en zijn daarin geslaagd."

(SU CORTESE CONCESSIONE
DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
De wedstrijd tegen Pro Patria was een serieuze test voor dit nieuwe Pro Vercelli. Het betrof namelijk de eerste thuiswedstrijd van het seizoen, ook nog eens tegen een historische en geduchte tegenstander (in 2011 verloor Pro Vercelli nog beschamend met 5-2 van Pro Patria in de play-offs om promotie naar de LP1). De ploeg van trainer Scazzola slaagde prima voor de test. Net als een week eerder tegen Lumezzane besliste de nieuwe spits Ettore Marchi de wedstrijd (1-0). Dit keer vond hij in de vijftiende minuut met het hoofd het net, na een aanval uit het boekje die begon met een voorzet van linksback Max Scaglia op het hoofd van buitenste middenvelder Vincenzo Pepe. Vooral in de eerste helft lieten De Leeuwen goed voetbal zien, en het resultaat na twee speelronden mag er zijn: Pro gaat fier aan kop in de LP1a.

Op tuttoprovercelli.com kwamen enkele spelers en eindverantwoordelijken na de knappe overwinning aan het woord.

Trainer Scazzola: "Het was een moeilijke wedstrijd, Pro Patria heeft een goed team. We speelden goed, maar hadden de wedstrijd in het slot kunnen gooien als we het nog net iets beter hadden gedaan. Volgens mij werd de goal van Cosenza in de eerste helft onterecht afgekeurd, maar desalniettemin waren we goed en moeten we deze spelintensiteit van wedstrijd tot wedstrijd vasthouden. Vandaag had ik een complete selectie tot mijn beschikking met veel aanvallende mogelijkheden. Vandaag begonnen we dan ook met een zeer aanvallende 4-2-4-opstelling. In de tweede helft hielden we dat niet langer vol, zeker toen zij meer risico in hun spel legden, en waren we niet meer in staat om de mogelijkheden die we kregen te verzilveren. Dat komt wel goed naarmate onze conditie verbetert. We moeten ons spel nog meer verfijnen, vandaag waren we goed in stilstaande situaties en stonden we goed te verdedigen op misschien een bal na. Ik heb Ruggiero het vertrouwen gegeven en hij deed het goed. Maar ik heb nog meer goede spelers: het is belangrijk om scherp te zijn, want iedereen moet weten dat ze in elke wedstrijd kunnen worden opgesteld."

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Middenvelder Ruggiero, die zijn debuut in het betaalde voetbal maakte: "We hebben een goede wedstrijd gespeeld omdat we gedurende de week goed gewerkt hebben. De coach verwacht veel intensiteit en dat we altijd het maximale geven. Ik had geen basisplaats verwacht, maar ik heb wel goed getraind en krijg nu het vertrouwen van de trainer. Ik hoop dat dit vruchten afwerpt. Ik sta ter beschikking van de coach en kan zowel links als rechts aan de buitenkant spelen. Het lijkt mij een moeilijke competitie met lastige en agressieve tegenstanders, misschien kwalitatief niet altijd even goed, maar met veel dynamiek, druk en inzet."

Middenvelder Scavone, die zich heeft ontpopt tot de man die de lijnen uitzet op het middenveld: "Het was een moeilijke wedstrijd tegen een goed voorbereid team. We begonnen goed, maar hadden in de tweede helft niet altijd een antwoord op hun dribbels. We hebben echter weinig gevaarlijke situaties tegen gekregen. We kregen zelfs kansen om de deur definitief in het slot te gooien. Helaas werd een treffer afgekeurd vanwege een veronderstelde overtreding van mij. Ik ben me echter van geen kwaad bewust. We willen ons verbeteren en van week tot week naar 100% gaan."

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Voorzitter Secondo: "We hebben het goed gedaan. Ik snap niet waarom de tweede treffer werd afgekeurd. Het enige smetje is wellicht dat de wedstrijd helemaal hadden kunnen afmaken, hoewel Pro Patria naar mijn mening een goed team is dat het heel goed zal doen, ook al wijst de ranglijst daar nu niet op. Ik heb belangrijke verbeteringen gezien, verschillende spelers hebben zich ten opzichte van de laatste wedstrijd individueel verbeterd, en we genieten van de overwinning, ook al zitten sommigen met hun hoofd al bij de aankomende wedstrijd in Reggio Emilia. Dit is een aansprekende wedstrijd voor het publiek in Vercelli, we speelden met veel intensiteit en zetten de tegenstander onder druk. Marchi vond ik erg goed spelen. Naast het scoren is hij een echte teamspeler die fysiek zijn mannetje staat. Hij komt op mij over als een complete en sterke spits, die als diepe spits en achter de spits uit de voeten kan en zowel aanvallend als verdedigend goed speelt. Ik verwacht dat we in de loop van de competitie nog wel meer aanvallende verrassingen zullen zien. Greco had bijvoorbeeld al zijn aandeel, want hij viel in en deed het heel erg goed."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten